Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

maandag 22 augustus 2011

Nasi Keboeli - Rijst met kippensoep à la Lidy

Ik heb ooit eens 'Nasi Keboeli"gemaakt; dat is een kruidige rijst uit Indonesië. Deze rijst is een beetje vochtig; net zoiets als Italiaanse risotto, maar dan anders....

Ik had nog wat gebraden kippenpootjes in de koelkast, maar er was geen jus bij. Nog een heleboel slasoorten en 3 dagen hadden we al gebakken aardappelen gegeten. Wat nu!
Doe er rijst bij (zegt 'hubbie"). Rijst, sla en droge kippenpootjes... dan is de rijst zo droog.
In een Mexicaans kookboekje kwam ik een receptje tegen met kippenbouillon. Had ik net de vorige week Hollandse kippensoep gemaakt en een paar bakjes ingevroren.

Hier komt het recept van mijn Hollandse 'Nasi Keboeli'.

  • 3 eetlepels olijf- of zonnebloemolie
  • 1 uitgeperst teentje knoflook
  • 250 gram rijst
  • 1 schoongemaakte en kleingesneden ui
  • 5 dl kippenbouillon of kippensoep (vermicelli mag er allemaal in) (indien ingevroren kippensoep wel even ontdooien)
  • zout naar smaak
Verhit de olie in een grote pan en fruit hierin de knoflook lichtbruin. Voeg de rijst toe en bak deze onder voortdurend omscheppen glazig, maar niet bruin. Voeg de kleingesneden ui, de bouillon/kippensoep en wat zout toe. Breng alles aan de kook. draai het vuur laag, leg een deksel op de pan en laat de rijst ca. 30 minuten (kijk op de verpakking) zachtjes koken tot alle bouillon geabsorbeerd en de rijst gaar is.

Je kan er altijd nog wat prei of bieslook aan toevoegen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten