Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

donderdag 25 augustus 2011

Javaanse smoorschotel

Een beetje van mezelf en een beetje van Tip 1997....

Men neme:

voor 2 personen (het dubbele dus voor 4 personen)

  • 1/2 blok tahoe/tofu in blokjes gesneden
  • 2 eetlepels ketjap manis
  • 1 flinke theelepel sambal oelek
  • arachide-olie
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 knoflookteenje gesnipperd
  • 1 theelepel trassi, verkruimeld
  • 250 gr wokgroenten
  • 2 eetlepels geraspte santen (ca. 1 à 2 cm van een blok)
  • 1 eetlepel pindakaas
  • zout, peper

Laat de tahoe/tofu in een marinda van ketjap, sambal een half uurtje staan. Laat even uitlekken.
Verhit de olie in een wok en fruit hierin de ui, trassi en de knoflook. Als de ui lichtbruin is voeg je de tahoe toe en laat deze ca. 8 à 10 minuten lekker bruin worden. Voeg de geraspte santen erbij met een 1/2 à 1 kopje warm water. Voeg dan de groeten toe met zout en peper naar smaak. Laat dis alles ca. 5 minuten smoren. De groenten moeten wel een beetje knapperig blijven. Tot slot nog de pindakaas erdoor roeren.

Serveer met witte rijst, kroepoek gefruite uitjes of andere Indische 'lekkernijen'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten