Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

zondag 14 augustus 2011

Gebakken mulfilet met olijven en gedroogde tomaat

Gisteren met familie gegeten en iedereen vond dit heerlijk!
De vis was diepgevroren en gekocht bij de 'Landmarkt' in Schellingwoude (Amsterdam-Noord).
Zij hebben daar heel veel verse vis, waar IJmuiden nog een puntje aan kan zuigen. Maar ja, wij waren daar op dinsdagmiddag en om die vis zo lang 'vers' te bewaren. Van daar de diepgevroren vis!

Ingrediënten (4 personen)

  • 10 zwarte olijven
  • 2 gedroogde tomaten in olie
  • 4 ansjovisfilets (uit een blikje)
  • 2 knoflookteentjes
  • sap van 1 citroen
  • 2 eetlepels kappertjes
  • 3 eetlepels gesnipperde peterselie
  • 2 eetlepels gesnipperde bieslook
  • 4 mul- of roodbaarsfilets van elk ca. 100 gr
  • zout, versgemalen peper
  • flinke hand rucola
Bereiden:

Snijd de olijven, tomaten en ansjovis zo klein mogelijk en doe alles in een kom. Pers de gepelde knoflokteentjes erboven uit en roer het citroensap erdoor. Klop lepel voor lepel de olie erdoor en roer de kappertjes, peterselie en bieslook erdoor.

Afwerking:

Dep de visfilets droog met keukenpapier en bestrooi ze met zout en peper. Smeer de vis in met wat olijfolie.
Verhit een koekenpan met anti-aanbaklaag en bak de filets in ca. 2 minuten per kant goudbruin en gaar. Schep de filets met een schuimspaan op een bordje met een plukje rucola.
Roer het olijven-tomatenmengsel door de achtergebleven olie en laat de saus al roerend in ca. 1 minuut warm worden. Lepel de saus over de visfilets en serveer direct.



1 opmerking: