Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

dinsdag 5 augustus 2014


Ayam Goreng (foto in de marinade)

Ingrediënten
1 kilo kipstukjes (pootjes/karbonaadjes e.d.)
1 eetlepel tamarinde (uit pot)
4-5 sjalotjes
4-5 tenen knoflook
5-6 cm gemberwortel of 2 theelepels uit een potje
2 flinke theelepels samal oelek (naar smaak)
2 theelepels ketoembar
theelepel djintan
1 theelepel sereh (uit potje of poeder)
4 eetlepels ketjap asin
zout
5 eetlepels arachideolie

Doe de tamarinde in een kom. Pel de sjalotten en knoflook en snipper/kneus ze. Heb je verse gember rasp deze. Roer alles in een kom en doe de overige ingrediënten erbij. Doe de kip in de kruidenbrij en meng met schone handen goed door. Laat dit minimaal 2 uur intrekken.

Verhit de olie in een grote braadpan. Bak de kip op matig vuur bijna gaar. Haal de kip uit de pan en schp de marinade in een schaaltje. Verhit weer wat olie (in een schone pan, anders bak het aan) en bak de kip lekker krokant op. Geef de saus er apart bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten