Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

maandag 20 oktober 2014

Bloemkoolschotel à la Stroganoff


Bloemkoolschotel à la Stroganoff - 4 personen 
Bereidingstijd plus voorbereiding ca. 1 uur

  1. 500 gr half-om-half gehakt
  2. 1,5 kg kruimige aardappelen
  3. 1 bloemkool
  4. 1 ui
  5. 250 gr champignons
  6. 250 ml melk of room
  7. 250 ml crème fraîche
  8. mespuntje nootmuskaat
  9. 1 eetlepel paprikapoeder
  10. 1 blikje tomatenpuree
  11. 50 gr geraspte belegen kaas
  12. 40 gr boter
  13. peper
  14. zout
Schil de aardappel en kook ze in 20 minuten gaar. Snijd de roosjes van de bloemkool, was ze en kook ze in 10 minuten gaar.

Verwarm de oven voor op 200 graden (heteluchtoven 180 graden). Beboter een ovenschaal en verhit de rest van de boter in een braadpan en bak daarin het gehakt, onder voortdurend omscheppen, lichtbruin en rul. Bak de gesnipperde ui en de gewassen en in plakjes gesneden champignons 5 minuten mee. Breng het mengsel op smaak met nootmuskaat, peper en zout.
Meng in een kom de room/melk, 1 dl crème fraîche, de tomatenpuree en de paprikapoeder en roer het mengsel door het gehakt.
Giet de bloemkool en de aardappelen af en stamp ze, samen met de rest van de crème fraîche goed door elkaar totdat een gladde puree ontstaat.
Schep de puree in de beboterde ovenschaal en verdeel het gehaktmengsel erover.
Strooi de kaas over de schotel.
Bak de schotel in 200 c.q. 180 graden in 30 minuten bruin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten