Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

woensdag 2 september 2015

Semoer Djawa 03 - Smoor van rundvlees op Javaanse manier


  • 500 gr rundvlees met een randje in grove stukken gesneden
  • 2 eetlepels boter
  • 1/2 kopje water
Kruiden:
  • 2 eetlepels gesnipperde uien
  • 1 teentje knoflook gesneden
  • 3 eetlepels ketjap manis
  • 1 theelepel sambal oelek
  • 1 theelepel trassi, verkruimeld
  •  1 theelepel laospoeder
  • peper
  • zout
  • 1/2 theelepel nootmuskaat
  • tamarinde
  • 1 daon salam
Fruit de uien met de knoflook in hete boter bruin en voeg de kruiden en salamblad toe. 
Doe het vlees erbij en laat het bruin worden. Zet het vuur zacht en laat het - af en toe omscheppen - gaar worden in zo'n 2 à 2,5 uur. Voeg, indien nodig, af en toe een scheutje water erbij.

Lekker met witte rijst en b.v. sambalsnijbonen.


Naar een een recept uit Het Groot Indonesisch Kookboek van Beb Vuyk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten