Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

zondag 4 oktober 2015

'Indische' Hachee - 2 personen

Indische hachee geserveerd met rode kool en aardappelen is een variatie op 'Hollandse' hachee naar een recept uit het kookboek van Beb Vuyk het 'Groot Indonesisch Kookboek'.
Uiteraard kan je het ook met rijst en een groentegerecht eten, maar andere Indische vleesgerecht zou ik persoonlijk niet met rode kool en appeltjes doen.

Gebruik wel daon salam, dat geeft een toch andere smaak dan laurierblad.

Hieronder vermeld zoals ik het gemaakt heb:


  • 300 gr  runderlappen met een klein randje, grof gesneden
  • boter/margarine om te braden
  • 3 flinke uien in ringen gesneden
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 4 kruidnagels
  • 2 daon salamblaadjes
  • 2 eetlepels azijn
  • 1 flinke eetlepel ketjap manis
  • zout
  • 1/2 blokje vleesbouillon
Braad het vlees in de boter/margarine rondom bruin. Laat dit zo'n uurtje braden onder toevoeging van de kruidnagels, de salamblaadjes, de azijn, zout, bouillontablet en de ketjap.

Roer af en toe om. Voeg dan de gesneden uien en knoflook toe en schep het vlees en de uien om.
Laat het nu nog zo'n uurtje à 1,5 uur stoven eventueel nog wat warm water toevoegen.

Zoals gezegd lekker met de rode kool en gekookte aardappelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten