Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

zaterdag 14 januari 2017

Linzensoep

Linzensoep (verbeterd recept)
4 -5 borden
Een verbeterd recept! Jazeker....
Deze linzen behoeven niet te worden voorgeweekt; slechts een 20 minuten koken.
Wij houden wel van pittig; anders laat je de de rode peper maar weg.

Ingrediënten:

  • 100 gr rode linzen (niet de hele)
  • 1 knoflookteen, gekneusd
  • 1 rode ui, fijngesneden
  • 1 prei, fijngesneden en gewassen
  • 1 theelepel (verse) tijm
  • 1 rode peper
  • 500 gr tomaten, ontveld
  • ½ theelepel cayennepeper
  • laurierblad
  • 100 gr chorizoworst in stukjes gesneden
  • bouillonblokje
  • zout (naar smaak)
  • olijfolie

Verhit de olie in een pan en fruit de ui, knoflook en rode peper lichtbruin.
Zet een pan op met water en als het kookt voeg je de linzen toe met een snuf zout.
Voeg de inmiddels ontvelde en stukgesneden tomaten toe aan het uimengsel en laat dit tot een dikke brij inkoken. Pureer dit met een mixer of gebruik een zeef met een vork.
Voeg nu het laurierblad, de cayennepeper, de tijm en het bouillonblokje toe.
Tot slot de gewassen en uitgelekte prei met de stukjes chorizo.... Nog zo'n kleine 10 minuten tot de prei nog net wat 'bite' heeft. Giet de linzen af en roer door de eerder genoemde ingrediënten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten