Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

donderdag 5 januari 2017

Tumis Boontjes / Paksoi


Tumis Boontjes / Paksoi
4 personen

Ingrediënten:

  • 250 sperzieboontjes
  • 1 struik paksoi
  • 3 fijngesneden sjalotjes e/o bosuitjes
  • 3 lomboks fijngesneden
  • 2 à 3 tenen knoflook, fijngesneden
  • 1 theelepel geraspte gemberwortel of djahé uit een potje
  • 1 fijn gekneusde stengel sereh of 1 theelepel sereh uit een potje
  • ½ theelepel ketoembar
  • 1 theelepel fijngestampte trassi
  • 1 theelepel palmsuiker (goela djawa) of bruine basterd suiker
  • (arachide)olie
  • scheut ketjap manis
  • scheut vissaus

Bereiding:

Maak de boontjes schoon en breek ze doormidden. Zet een pan met water op en als dit kookt de boontjes blancheren. Was de paksoi en snijd deze in reepjes. Giet de boontjes af.

Doe wat olie in een wok. Bak in de hete olie de sjalotten en knoflook 2-3 minuten.
Voeg dan de kruiden toe met de suiker' = boemboe.
Nog niet de ketjap en de vissaus!!! Geen zout toevoegen, want vissaus is al zout!

Wok de sperziebonen in de 'boemboe' tot deze beetgaar zijn en voeg dan de paksoi toe. Voeg nu de ketjap manis en de vissaus toe. De boontjes horen beetgaar te zijn en dan dan direct op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten