Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

donderdag 12 oktober 2017

Indische gehaktballen in de slow cooker

Indische gehaktballen in de slow cooker

Totaaltijd 3 uur
excl. rusttijd gehakt
ongeveer 15 gehaktballen



Ingrediënten:
Voor de gehaktballen:
·         1 kg gehakt half om half
·         1 zakje bami- of nasikruiden
·         1 gesnipperde ui
·         1 flinke teen knoflook, fijngehakt
·         1 eetlepel sambal oelek
·         2 eetlepels ketjap manis
·         Peterselie
·         2 eetlepels braadboter

Voor de saus:
·         8 eetlepels ketjap manis
·         1 eetlepel sambal oelek
·         1 eetlepel geraspte gember
·         ½ eetlepel palmsuiker of bruine suiker
·         Sap van een halve citroen
·         1 gesnipperde rode ui
·         1 eetlepel arachide-olie

Bereiding:
Zoals je ziet zit er geen ei in het gehakt. De ketjap maakt het smeuïg.
Meng het gehakt met de ingrediënten voor gehaktballen en laat een hal uur rusten in de koelkast.

Verhit de olie in een koekenpan en fruit de ui goudgeel en voeg daarna de geraspte gember toe met de overige ingrediënten. Zet de pan van het warmtebron.
Maak gehaktballetjes ter grootte van een pingpongbal. Verhit de braadboter in een braadpan en schroei de gehaktballetjes dicht en goudbruin.

Verwarm de slow cooker iets voor en leg nu de gehaktballetjes in de slow cooker met daarop de saus. Zet de stand ca. ¾ uur op HIGH en daarna ruim 2,5 à 3 uur op LOW.


Ik weet dat het vloeken in de kerk van de slow cookers is, maar ik heb halverwege de gehaktballetjes omgedraaid in de saus. 

Na 3 uur waren bij mij de balletjes heerlijk mals en gaar !!! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten