Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

woensdag 14 maart 2018

Djoekoet Oerap (Balinees groentegerecht met kokos)


Djoekoet Oerap (Balinees groentegerecht met kokos)

Ingrediënten:

zout,
200 gr gebroken sperziebonen
1 kleine courgette
 rode ui,
1 stengel sereh
2 eetlepels olie
3 eetlepels (Balinese kruidenpasta zie vorig recept) boemboe
300 gr panklare spinazie (hoeft niet)
2 dl kokosmelk
3 blaadjes daon salam

Voorbereiding: Haal eventueel de Balinese boemboe uit de vriezer en laat ontdooien.

Bereiden:

In pan met ruim kokend water en mespunt zout de sperziebonen in ca. 5 minuten beetgaar koken. Bonen in een vergiet onder koud stromend water afspoelen en laten uitlekken.
Courgette wassen en in stukken van ca. 5 cm snijden. Stukken in lengte van 5 cm snijden. Ui pellen en in dunne ringen snijden. Van sereh het buitenste blad verwijderen en in drieën breken. 

In een wok olie verhitten en ui ca. 2 minuten zachtjes fruiten. Ui op bordje scheppen. In het bakvet de boemboe fruiten en laten geuren. Sperziebonen en courgette al omscheppend toevoegen in ca. 5 minuten.
Kokosmelk, ui, daon salam en de sereh door groenten scheppen. Zout naar smaak toevoegen. Groenten in ca. 5 minuten zachtjes gaar smoren. vocht laten verdampen.

Geserveerd met Smoor Babi (eveneens met die Balinese boemboe).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten