Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

woensdag 14 maart 2018

Basisrecept voor Balinese kruidenpasta (Boemboe)




Basisrecept voor Balinese kruidenpasta (Boemboe)

In veel Balinese gerechten wordt dezelfde basis van kruiden en specerijen verwerkt. Deze basis wordt in een vijzel tot een boemboe gewreven, maat dit gaat tegenwoordig ook uitstekend in een keukenmachine.

Benodigd voor de boemboe:

4 rode pepers (gewassen) met zaadjes in stukken snijden
2 flinke uien, gesnipperd
4 tenen knoflook van velletje ontdaan
1 volle eetlepel geraspte gemberwortel
8 kemirienoten
1 theelepel trassi
1 theelepel ketoembar
1 theelepel koenjit
1 eetlepel palmsuiker of goela djawa
Sap van 1 citroen
2-3 eetlepels olie

Bovengenoemde ingrediënten in vijzel of mixer tot een boemboe wrijven/mixen.

Verhit nu een koekenpannetje en fruit deze boemboe enkele minuten tot ze goudbruin en glazig zijn. Laat afkoelen en doe ze in kleine bakjes of leg kleine hoeveelheden b.v. in vershoudfolie en daarna in een diepvrieszakje, die je in de vriezer plaats – voorzie ze van datum en naam.
Voor een gerecht van 4 personen heb je meestal 3 eetlepels nodig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten