Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

zaterdag 16 september 2017

Coq à la bière uit Picardië


Coq à la bière uit Picardië
(kip gestoofd in bier)
4 personen
hoofdgerecht
1 uur
Bron; Dekamarkt juli 2015

2 takjes tijm
3 takjes peterselie
2 laurierblaadjes
4 kippenbouten (P.S. ik heb uitgebeende -kippendijen gebruikt)
50 gr boter
125 gr gerookte spekblokjes
50 gr bloem
1 flesje Bier (Duvel of De Koninck)
250 gr kippenbouillon
50 gr roompaté


Bereidingswijze
  • 1Bind de kruiden met een stukje keukentouw bij elkaar (bouquet garni).
  • 2Snijd de kippenbouten met een groot mes door het gewricht elk in twee stukken.
  • 3Bestrooi met zout en peper.
  • 4Verwarm boter in een braadpan en bak de stukken kip rondom bruin.
  • 5Snipper het ui.
  • 6Voeg de ui, spekjes en de bouquet garni toe en strooi de bloem tussen de stukken kip.
  • 7Bak nog 3-4 minuten.
  • 8Leg de stukken kip op een bord.
  • 9Schenk het bier en de bouillon al roerend bij het ui-spekmengsel.
  • 10Breng het geheel al roerend aan de kook en laat het binden tot een mooie saus.
  • 11Leg de stukken kip in de saus.
  • 12Stoof de kip met deksel schuin op de pan in drie kwartier zachtjes gaar.
  • 13Laat vlak voor het serveren de roompaté al roerend in de saus smelten.
  • 14Lekker met gekookte aardappelen en een salade.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten