Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

dinsdag 10 april 2018

Rendang - Rundvlees uit Sumatra in de Slow Cooker


Hoofdgerecht 4 personen of rijsttafelgerecht


  • ·         500 gr runderlappen met een randje vet (magere vind ik persoonlijk te droog) grof in stukken gesneden
  • ·         4 kemirienoten, grof gehakt
  • ·         1 el (arachide)olie
  • ·         2 uien, gesnipperd
  • ·         8 knoflookteentjes, fijngehakt
  • ·         1,5 el fijngesneden of geraspte gemberwortel
  • ·         3 tl sambal oelek
  • ·         1 tl trassi verkruimeld
  • ·         2 tl djinten
  • ·         3 tl ketoembar
  • ·         2 tl kurkuma
  • ·         1 el tamarinde
  • ·         1 el goela djawa of  palmsuiker (tegenwoordig bijna overal verkrijgbaar)
  • ·         2 el ketjap asin
  • ·         1 blik kokosmelk (400 ml)
  • ·         1 serehstengel, gekneusd of 1 tl serehpoeder
  • ·         3 djeroek-poeroetblaadjes (citroenblad)

Rooster de kemirienoten in een droge koekenpan met anti-aanbaklaag goudbruin en wrijf ze in een vijzel. Let op: kemerienoten zijn licht giftig, dus wel even bakken.


Zelf braad ik het vlees even aan voor ik het in de slow cooker doe.
Zet de slow cooker aan op HIGH en leg het vlees en alle ingrediënten in de slow cooker.
Bereidingstijd: 1 uur op HIGH en 4 uur op LOW. Halverwege roer ik het even om, bij mij had het geen invloed op de bereidingstijd. Ik hou niet van veel en veel te gaar vlees.
Dit gerecht vonden wij heerlijk en helemaal niet HEET, maar ja wij zijn wel wat gewend!

Geserveerd met witte rijst, witte kool (zonder franje), sambal en gefruite uitjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten