Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

zaterdag 16 april 2011

Pittige gehaktballetjes


4 personen (ca. 8 'kleine' ballen)

  • 500 gram half om half gehakt
  • 2 beschuiten, verkruimeld
  • 2 eetlepels ketjap manis
  • 1 eetlepel sambal oelek
  • 1 stukje gemberwortel (vers), geschild en geraspt (of neem anders 1 à 2 uit een potje)
  • 2 tenen knoflook, geperst of geraspt
  • 1 theelepel ketoembar
  • 2 eetlepels gefruite uitjes
  • 1 ei, losgeklopt
  • zout en peper naar smaak
  • bak of braad of zonnebloemolie

Doe het gehakt in een kom met de rest van de ingrediënten en draai er met een koele hand ca. 8 ballen van.
Verhit de margarine/olie in een braadpan en bak de ballen rondom bruin.
Giet er een beetje warm water bij en laat de ballen zo'n 15 à 20 minuten zonder deksel gaar worden. Af en toe om keren.

P.S.: De laatste jaren gebruikte ik altijd rundergehakt voor gehaktballen, maar nu heb ik dus weer eens half om half gebruikt. Eigenlijk is deze gehaktsoort - vind ik - lekkerder (smeuïg).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten