Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

dinsdag 3 januari 2012

Ajam smoor 02

Uit mijn kookboekje 'Rijsttafelen' van Lia Warani dit beproefde recept. Van ellende van dit boekje bijna uit elkaar (het is van 1970); op deze manier blijven de recepten in ieder geval bewaard.

1 kg kip (kipstukjes, -bouten, pootjes, whatever)
4 grote uien
1 teentje knofllook
2 ontpitte lomboks
2 eetlepels ketjap
1 citroen (sap)
2 eetlepel olie/boter
3 kruidnagels
2 bouillonblokjes
mespunt suiker

De uien grof snijden, knoflook snipperen, de lomboks ontpitten, verder heel laten. De kip met de ketjap en citroensap insmeren en in de boter/olie bruin bakken. Zodra de boter omdat twee koppen heet water met de bouillonblokjes bijgieten. De kip ver volgens stoven op zacht vuur. De kruidnagels en lomboks er bij doen. Het laatste de grof gesneden uien en mespunt suiker.
De deksel op de pan en de kip ongeveer een half uur laten stoven. Indien nodig heet water toevoegen en zo nu en dan roeren, want de kip wordt opgediend in ruim vocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten