Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

zaterdag 21 januari 2012

Roergebakken bonen met kruidige dressing


Als ik eters krijg en er iets heel lekkers op tafel moet komen, maak ik heel vaak dit recept.
Je kunt er met 4-6 personen van eten. Heel raar maar het recept in de Tip geeft aan 2 personen!!! Echt een aanrader....

Ingrediënten

  • 150 gr sperziebonen
  • 150 gr sugarsnaps
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 theelepel zout
  • 150 gr doperwten, diepvries
  • 1 blik flageoletten (400 gr), uitgelekt
  • 3 stuks lenteuitjes, in ringetjes
  • 5 eetlepels olijfolie
  • 1,5 eetlepel sherry-azijn (of witte-wijnazijn)
  • 3 eetlepels fijngesneden bonenkruid (of uit potje)
  • 2 eetlepels vers geraspte Parmezaanse kaas
  • zout en versgemalen peper


  • Bereiden

    In ruim kokend water met zout na elkaar sperziebonen in ca. 7 minuten en sugarsnaps in ca. 4 minuten beetgaar koken. Groenten afspoelen onder koud stromend water en laten uitlekken. In wok olie verhitten en sperziebonen, sugarsnaps en doperwten ca. 4 minuten roerbakken.

    Flageoletten en lente-uitjes ca. 2 minuten meebakken. Bonenschotel in schaal scheppen. In steelpan olie met azijn al kloppend verwarmen, maar niet laten koken. Van vuur af bonenkruid en kaas erdoor roeren. Dressing op smaak brengen met zout en peper. Dressing over bonen sprenkelen. Garneren met takjes bonenkruid.

    Het gerecht kan zowel warm als lauw gegeten worden.

    Bronvermelding

    Tip Culinair juni 1998 blz. 28


Geen opmerkingen:

Een reactie posten