Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

vrijdag 7 februari 2014

Empal djawa pedis - droog vleesgerecht

Lekker bij een rijsttafel.....

Vele recepten bestaan er; deze is voor het nageslacht (blog)...

4-6 personen


  • 1 grote ui, fijngesneden
  • 4 grote tenen knoflook
  • 3 rode pepers (lomboks), fijngesneden, zaadjes verwijderd
  • 2 volle theelepels ketoembar
  • 1/2 theelepel djinten
  • zout
  • 1 eetlepel goela djawa
  • 500 gr mager rundvlees (bieflappen), in dunne plakken van 4x8 cm
  • 2 dl kokosmelk
  • 1 schijfje laoswortel of 1 theelepel -poeder
  • 1 daon salamblaadje (Toko)
  • 1 theelepel tamarindepasta
  • zonnebloemolie
Wrijf de ui, knoflook en peper in een vijzel of gebruik een keukenmachine.
Ketoembar, djinten, zout en goela djawa erdoor mengen. Vlees, kokosmelk, kruidenmengsel , laos, salam en tamarindepasta in een pan doen en zoveel water toevoegen dat vlees net onder staat. Aan de kook brengenen vlees in ca. 20 minuten gaar koken. Het vlees moet net niet uit elkaar vallen en het vocht moet zoveel mogelijk verdampt zijn. Vlees uit de pan scheppen en op plank tot platte plakjes uitkloppen. Olie in wok verhitten en vlees in 3 à 4 minuten bruin bakken. 

Bron; Tip Culinair januari 1998

Geen opmerkingen:

Een reactie posten