Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

donderdag 27 februari 2014

Smoor van frikadel - een pittig gehaktrecept


Smoor van frikadel (2 personen) een pittig gehaktrecept of maak het van een lekkerbekje
  • 400 gr half-om-half gehakt
  • 2 uien, waarvan 1 gesnipperd en 1 in dunne ringen
  • 2 teentjes knoflook, gesnipperd
  • zout, versgemalen peper
  • versgeraspte nootmuskaat
  • 1 theelepel ketoembar (koriander)
  • 1 ei, losgeklopt
  • 25 gr boter of margarine
  • 4 eetlepels ketjap manis
  • 1 eetlepel citroensap
  • 2 theelepels suiker

Gehakt mengen met gesnipperde ui, helft van de knoflook, zout, peper, nootmuskaat, ketoembar en ei. Van gehakt kleine balletjes draaien van 3-4 cm rond. Gehaktballetjes in boter ca. 5 minuten rondom aanbraden. Uiringen en rest van knoflook toevoegen en ca. 5 minuten meebakken. 

Ketjap, 1 dl water, citroensap, suiker, zout, peper toevoegen en deksel op pan leggen. Gehakt balletjes op een laag vuur ca. 15 minuten stoven.

Gehaktballetjes serveren met witte rijst en taugésalade. Geer er kroepoek en sambal bij.


Taugésalade - 2 personen
100 gr taugé met kokend water overgieten en laten uitlekken. 1 bosje radijs en 1 komkommer in plakjes, 1/2 rode paprika in blokjes, 1/2 ui in hele dunne ringen en met taugé mengen. Dressing roeren van 1 eetlepel  citroensap, zout, peper en 1/2  theelepel suiker en door salade scheppen. Salade bestrooien met 1 eetlepel fijngesneden selderij en 1 rode peper in ringen.

P.S. Zowel de gehaktballen als de salade lijkt mij veel voor 2 personen, waarvan akte.

I.p.v. gehaktballen kan je ook gebakken kibbeling (zelf bakken of visboer) in de jus smoren.

Bron: Tip Culinair juli 1998


Geen opmerkingen:

Een reactie posten