Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

donderdag 15 juli 2010

Ayam Bumbu Rujak


Ingrediënten voor 6 personen


1,5 kg kipvleugels of zgn barbecuestick
50 gr fijngehakt sjalotjes
3 teentjes knoflook, fijngehakt
2 eetlepels gedroogde chilipepers, fijngestampt
5 kemirienoten, fijngemalen
1/4 theelepe1 koenjit (geelwortel)
1 eetlepel zout
1 eetlepel goela djawa of donkerbruine basterdsuiker
1 blik a 400 ml kokosmelk
1 eetlepel zonnebloemolie
1 stukje gemberwortel ter grootte van ca. 5 cm
1 stengel sereh (citroengras)

Voorbereiding

Meng de sjalotjes, knoflook, kemirienoten, chilipepers, zout en suiker met 50 ml kokosmelk tot een pasta.
Bereidingswijze

Verhit de olie in een wok en fruit dit mengsel 1 a 2 minuten tot de geuren vrijkomen.

Leg de stukken kip, gemberwortel en de sereh (citroengras) in de wok en bak deze 5 minuten of meer op in de wok op een middelhoog vuur. Voeg dan de rest van de kokosmelk toe en laat dit in 45 minuten gaar worden. Af en toe omscheppen/roeren.
Het gerecht is klaar als de saus wat is ingedikt en de kip gaar is; het lekkerste als de kip bijna van het botje valt.
Serveertips

Lekker als onderdeel van een rijsttafel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten