Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

woensdag 4 augustus 2010

Pilav met tomaten


Ik vind dit recept de lekkerste pilav die ik ken. Ik heb het niet zo met die zoetigheid erin!!!
Ik gebruik deze pilav vaak met lamskoteletjes, gehaktballetjes (köfte) of kip.
Zowel te gebruiken in de Turks als Griekse keuken.
Men neme:

300 gr basmati rijst
1 middelgrote ui, fijngehakt
1 teentje knoflook, fijngehakt
2-3 eetlepels olijfolie
4 gepelde, fijngehakte tomaten of uit een blik
2 theelepels verse fijngehakte basilicum
2 theelepels verse fijngehakte peterselie
4-5 dl water
1 bouillonblokje naar keuze
zout en peper

De ui glazig fruiten in de olie en knoflook toevoegen. De rijst erdoor roeren en daarna de tomaten. Omdat ik zelf rijst kook in een rijstkoker, doe ik alles dus in deze pan. Voeg water met bouillonblokje toe en de kruiden met peper en zout.
Kijk of er voldoende water is toegevoegd, de pilav behoort wat vochtig te zijn!
Laat dit in 15-20 minuten gaarkoken – al naar gelang wat er op de verpakking van de rijst staat – en, laat alles even nagaren.

Variatietips: 1 theelepel paprikapoeder
3 of 4 gedroogde tomaten in stukjes gesneden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten