Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

donderdag 26 augustus 2010

Rundvlees zoals in Surabaya/Lapis Soerabaja


Ingrediënten 4 personen

· 500 gram sucadelappen
· 1 lombok rawit (of 1 flinke theelepel sambal oelek)
· 1,5 eetlepel ketoembar
· 3 kruidnagels (eventueel gemalen)
· 1 theelepel nootmuskaat
· 1 theelepel gemberpoeder (djahé) of een stukje verse gember
· ½ theelepel peper
· zout
· 2 eetlepels olie om te bakken

Wrijf de scherpe peper, ketoembar, kruidnagelen, nootmuskaat, gember(wortel) en zwarte peper met wat zout in een oelekan (vijzel of mixer) fijn. Wrijf het vlees in met deze kruiden boemboe). Leg ze in een pan en schenk er zoveel water bij dat ze net onder staan. Breng aan de kook, leg het deksel op de pan en temper de hittebron.
Stoof het vlees zachtjes in 2 à 2,5 uur tot bijna al het kookvocht is verdampt. Haal het vlees uit de pan en laat het uitlekken. Vang het kookvocht op.
Verhit de olie in een wadjan of braadpan en bak het vlees rondom bruin en knapperig.
Schep er het kookvocht door en laat dit even tot sausdikte inkoken.
Naar smaak kan je er ook een scheut ketjap manis aan toevoegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten