Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

woensdag 5 januari 2011

Daging tomaat - Vlees met tomaat

Daging tomaat staat al jaren bij de favorieten in huize Poll...... Ook wel 'moedersprut' genoemd.
Een soort hachee, maar dan anders.

  • 500 gr rundvlees, in grote stukken gesneden (niet van die kleine stukjes hacheevlees van de slager)
  • boter om te bakken
  • 2 grote uien, grof gehakt
  • 4 tomaten, ontveld en in stukken gesneden
  • 1 klein teentje knof, geperst
  • zout en peper
  • 1 eetlepel goela djawa of bruine suiker
  • 1 eetlepel sambal oelek
  • 1 flinke scheut ketjap manis (naar smaak)
Laat de boter in een pan bruin worden en braad het vlees rondom bruin.
Voeg de uien toe met zout, peper, suiker, sambal en de tomaten.
Laat alles lekker sudderen en voeg de ketjap toe.
Af en toe even omscheppen en eventueel wat heet water erbij, mocht het droog worden.

Tip: In plaats van sambal oelek kan je ook een zoetere sambalsoort gebruiken.

Lekker met of rijst of aardappelen met een bloemkool b.v.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten