Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

vrijdag 7 januari 2011

Gehaktballen met mosterd


  • 500 gram rundergehakt
  • 1 kleine ui, gesnipperd
  • boter om te bakken
  • 3 beschuiten of paneermeel
  • 1 ei, losgeklopt
  • 1 mespunt nootmuskaat
  • 2 eetlepels mosterd
  • peper
  • zout naar smaak
  • runderbouillon van tablet (zachte gehaktballen)

Fruit de ui in een klein deel van de boter goudbruin en laat afkoelen.

Doe het gehakt in een schaal en voeg de ui, ei, beschuitkruim, nootmuskaat, peper, zout en mosterd toe.

Kneed dit tot een samenhangende massa.

Verdeel het gehakt in 4 gelijke porties.

Vorm er met vochtige handen ronde ballen van.

Verhit de rest van de boter in een braadpan en bak de gehaktballen op middelhoog vuur rondom bruin. Zet het vuur laag.

Krokante ballen

Leg de deksel schuin op de pan. Draai de gehaktballen zo nu en dan om, bedruip ze met boter.

Zachte gehaktballen

Voeg een scheut water toe en doe het deksel op de pan.

Neem de gehaktballen uit de pan en houd warm onder aluminiumfolie.

Maak de jus: schenk de bouillon in de pan en roer er met een houten spatel de aanbaksels los. Serveer de gehaktballen met jus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten