Welkom

Ik hou van koken en heb in de loop der jaren ....tig recepten verzameld.

Op dit blog vermeld ik mijn favoriete recepten en wat de familie lekker vindt. En, omdat ik wat aan het opruimen ben in kooktijdschrijftenland, bewaar ik op dit blog ook recepten waarvan ik denk dat ze lekker zijn.

Dit zijn recepten uit binnen- en buitenland (met een warm hart voor de Aziatische keuken).

zondag 9 januari 2011

Zoetzuur varkensvlees


Dit is voor 2 personen
Ik vond dit lekkerder dan van de Chinees.


  • 350 gram varkenshaas, in grove stukken gesneden
  • 3 eetlepel ketjap manis
  • 1 teen knoflook, gesnipperd
  • 1 prei, in ringen gesneden
  • 1 ui, gesnipperd
  • ½ paprika, in stukken gesneden
  • 1 stukje gemberwortel of 1 eetlepel uit een potje (Go-Tan)
  • 1 eetlepel goela djawa of bruine suiker
  • ½ eetlepel sereh uit een potje (Go-Tan)
  • flinke scheuten ketchup – BBQsaus – poestasaus of iets dergelijks
  • maïzena om te binden
  • 1 theelepel sambal oelek (of meer naar smaak)
  • zout
  • margarine om te bakken

Verhit de margarine en bak daarin het varkensvlees (ik gebruikte zelf hamlappen, maar ik denk dat varkenshaas lekkerder is) rosé. Haal het vlees uit de pan en leg op een bord.

Bak in de achtergebleven margarine de ui, knoflook, prei en paprika en voeg de gemberwortel, suiker, sereh, ketchup, sambal en zout toe.

Wok de groenten bijna gaar en voeg tot slot het vlees toe.

Lekker bij witte rijst

1 opmerking: